Flyttar

Nu tar jag mitt pick och pack och säger adjö till Blogg.se. Jag känner att jag har varit här på tok för länge och det är en av anledningarna till brist på motivation. Numera hittar ni mig på nouw.com. Klicka HÄR!!!!!
 
alla gamla inlägg flyttar med så ni kan ni behöver inte gå in på min gamla blogg för att läsa äldre inlägg. Hoppas ni följer med mig, alla kramar och kärlek till er som tittat in här trots min frånvaro. PUSSSSS

lwjdb

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 6427071171"

Inspowall



Ni som följer mig på instagram @jolunds har säkert redan sett att jag har pyntat min vägg med lite svartvita inpso-bilder. Det är nämligen så att jag har gjort om i mitt rum en del, har köpt en ny hylla och flyttat runt lite möbler och tagit ner en annan hylla. Detta har gjort att jag fick stora hål efter skruvarna på min vägg och då kom jag på den briljanta idén att täcka hålen med bilder. Jag sökte runt på google och hittade lite ögongodis, jag menar kolla bara bilden på unga leo med ciggen i munnen..;)) Rökning är det värsta jag vet men det går inte att komma ifrån att han är jääkligt snygg på den bilden. Förutom att jag täckte hålen som jag hade i väggen så tycker jag även bilderna blev en fin inredningsdetalj som gör mitt rum mer personligt och levande istället för att bara ha en tom vägg. Så småningom kan jag ju bara byta ut vissa bilder när jag tröttnat (om jag ens tröttnar hahahha..) efter årstid, humör, känslor och så vidare. Jag är i alla fall supernöjd!

#Mycalvins



Äntligen är setet komplett! I julklapp önskade jag mig precis de här men de var slut i min storlek överallt så istället fick jag tre par andra trosor från Calvin Klein. Det var inte så att jag tyckte illa om dem men jag ville verkligen ha just detta set så då fick jag lov att lämna tillbaka trosorna för att vänta på att setet skulle komma i min storlek. Jag har haft mejlbevakning på Nelly, kollat på både NK och Åhléns flera gånger under januari. För ett tag sen hittade jag toppen men tyvärr fanns då inte trosorna. Men så idag när jag var inne i stan och kollade på rean på Åhléns bland annat så hittar jag trosorna i min storlek! Förstå vilken lycka! Det var dessutom de enda kvar i den storleken så det var väl ödet ;)) Jag vet att väldigt många har just de här underkläderna och att det har blivit lite av ett internet-fenomen men det går ju ändå inte att komma ifrån...fasen vad snygga de är!!!! One happy girl right here.

Coffee slush

 
Jag skojar inte när jag säger att det här var bland det godaste jag har ätit i mellisväg. M U M S säger jag bara. Överst ser ni en skål med keso, hallon, kokosflarn, pumpakärnor, kanel, torkade tranbär och gojibär plus en stor sked jordnötssmör någonstans i röran. I den lilla skålen bredvid är det två sorters granolor från Paulúns, kardemumma/mullbär och hasselnötter/dadlar. I den enorma koppen (vars storlek inte syns på bild, men den rymmer 750ml) nere till höger experimenterade jag ihop en otroligt god kaffeslush. Den smakade lite som frappuccino från starbucks men mer isig. Gaaah vad gott!!!! Jag gjorde den så här: Hällde masssor av is i en blender tillsammans med 2 dl mjölk, lite mindre än en skopa vaniljprotein, en skvätt vatten och snabbkaffepulver. Detta mixade jag lite lagom så att det fortfarande var små isbitar kvar. Denna smet hällde jag sen upp i min enorma kopp, och tro det eller ej men det fick precis plats i den. Sen ställde jag den i frysen i ca en kvart, tog ut och rörde om. Färdig! Där överträffade jag mig själv, jäklar vad gott. Kaffe my love ❤︎

All Nike everything



Träningshandskarna kommer från Casall, hörlurarna Urbanears och iPhoneskalet River Island. Resten från Nike eftersom de har de absolut bästa och snyggaste träningskläderna ;)) Skorna syns inte men de är ju självfallet från Nike dem med.

Ni anar inte hur trött jag var när jag kom hem från gymmet strax innan tre i eftermiddags. Jag kände mig helt död med huvudvärk av trötthet och jag var hungrig. Så jag bestämde mig för att skippa gitarren för att ha en lugn eftermiddag hemma istället. Jag hoppade direkt in i duschen för att spola av mig och tvätta håret innan jag gjorde i ordning ett stort mellis som förövrigt var hur gott som helst! 
Morgonen var lugn då klassen inte skulle mötas förrän 9.20 för att åka till Eriksdalsbadet och ha simhopp. Förutom uppvärmningen (hahah) så var det jättekul, tror jag hoppade från 10:an över tio gånger. Och ni som undrar om det är läskigt - JA! Men det ger en sån adrenalinkick att det är värt det. Efter lite bubbelbad och bastu så hade vi slutat, vår svenskalärare var snäll och ställde in lektionen efter lunch. Detta gav mig friheten att gå till gymmet utan att ha någon tid att passa, därmed ingen stress. Jag började med lugn jogging på löpbandet och sen blev det styrketräning i vanlig ordning. Känslan efter träning kan inget slå! Obetalbar!

Carbonara



Det här var nog första gången jag provade att laga pasta carbonara och inte har jag ätit det speciellt många gånger heller. Gott blev det i alla fall! Jag började med att steka kalkonbacon, purjolök och vitlök en rätt så lång stund medan jag kokade upp pastavatten. När jag lagt i pastan började jag med såsen bestående av matlagningsgrädde, ett ägg, en skvätt vatten, färskmalen peppar och vispade runt. När pastan kokat klart hällde jag av vattnet och därefter i med sås-smeten, körsbärstomater skurna i småbitar och den stekta baconröran (plus eventuella kryddor som paprikapulver och chili). Fram med en slev och blanda runt allting, möjligtvis värm det lite på spisen om det inte är tillräckligt varmt. Servera därefter och toppa med ruccola, färskmalen svartpeppar och purjolök. Första men inte sista gången jag lagar denna variant av carbonara!

Apolosophy



I förra veckan inhandlade jag lite nytt smink inne på apoteket som hade halva priset på alla deras egna sminkvaror. Apoteket kan man lita på med tanke på att det ska vara bra för huden, inte testat på djur och så vidare så. Ibland vet man ju inte om man köper smink som man sedan får en hel drös finnar av eller inte alls är bra. Jag köpte mig i alla fall ett transparent puder endast för mattning av ansiktet, det lägger jag på direkt fter foundation. Det blev också en flytande concealer som jag använder över min cover all mix från makeupstore och det täcker perfekt. Inte längre några mörka ringar under ögonen!

Ny vecka idag som startades på det mest perfekta sättet med stoor grötfrukost och matte som första lektion. På måndagar har jag numera en väldigt lång lunchrast på över två timmar så då passar jag på att gå till gymmet och träna. Idag blev det uppvärmning på löpbandet i form av lite springning och powerwalk. Sen hann jag även med att träna lite styrka innan det var dags att gå tillbaka till skolan och ha min sista lektion. Skönt att ha tränat under dagen så jag kan gå hem sen och ha en eftermiddag hemma då jag hinner göra lite allt möjligt. Hoppas ni har haft en lika bra måndag som mig! ;))
 

Snow is falling



Gud vad mycket snö som har kommit bara den senaste veckan! Ena dagen plusgrader och rena gator, nästa dag vaknar man upp till ett tjockt snötäcke och termometern står under nollgradigt. Jag vet inte vad jag ska tycka mer än att jag längtar till våren då man slipper ha flera lager kläder. Det blir så tråkigt när man måste ha koftor och tjocktröjor utan att frysa. Dessutom är min skola iskall, det verkar som om elementen är trasiga eller något. Ska bli så skönt att komma iväg en vecka till solen på sportlovet! Men mer om det senare. 

Är ute på landet i helgen och gör väl inte så mycket mer än att fortsätta fixa i vårt garage. Dock har jag hur många läxor som helst att göra och vissa känns betydligt jobbigare än andra. Nu på eftermiddagen blev jag klar med de lätta som kanske tog runt en timme sammanlagt. Såklart sparar jag alltid det jobbigaste till sist. Jag har en krönika och en bokrecension på engelska att skriva och dessa ska båda vara klara till nästa vecka. Ja då vet man i alla fall vad man ska göra imorgon..

Sashimi



Sushi eller sashimi måste ju vara det absolut godaste man kan äta. I tisdags var jag på öppet hus på Östra Real så vi hann inte laga middag och då blev det hämtmat. Fick så mycket fisk att jag blev tvungen att spara haha. Sushi må vara dyrt men det är såå värt pengarna.

Senaste veckan har varit väldigt mycket upp och ner, därför har det inte hänt så mycket här. Jag kan väl säga att jag har lärt mig att vänner är bland det viktigaste man har. Utan mina vänner skulle jag inte vara någonting. Det är så viktigt att reda ut konflikter så fort de händer och alltid finnas där när någon nära kompis mår dåligt. Nästa gång är det jag som är nere på botten och då vill jag kunna ha mina vänner som stöttar mig. Ni vet vilka ni är och jag vill bara säga med hela mitt hjärta att ni betyder så otroligt mycket för mig och jag vet inte vem jag skulle vara utan er. ❤︎

Nyttigt fröbröd

Häromveckan blev jag sugen på att baka bröd, har inte gjort det på evigheter och dessutom hade jag lite tid över. Det var i torsdags direkt efter första dagen i skolan då jag inte hade något att göra. Jag letade runt efter ett recept på nätet men inget föll mig helt i smaken så jag följde ett till grunden men bytte ingredienser efter vad jag tycker om och hade hemma. 


Här kommer receptet till mina nyttiga fröbröd!
 
Ingredienser till 2 bröd:
2 dl rågmjöl
2 dl fullkornsmjöl
1 dl rågflingor eller havregryn
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl mörka psylliumfrön
2 dl pumpakärnor
1 liter lättfil eller naturell yoghurt
0,5 dl honung
2 msk bikarbonat
1 - 2 rivna morötter
valfria kryddor 

1. Sätt ugnen på 150 grader (gärna varmluft). 2. Blanda alla torra ingredienser och häll därefter i honungen, de rivna morötterna och filen och rör om tills det blir en grötig smet. 3. Fördela smeten i två avlånga brödformar klädda med bakplåtspapper. 4. Toppa gärna med frön och eventuellt flingsalt. 5. In i ugnen i ca 2 timmar, ta därefter ur bröden från formarna men behåll bakplåtspapprena kvar på bröden. 6. Lägg bröden på ett galler och kör in de i ugnen i ytterligare 30 minuter eller tills de blivit helt torra. De ska bli riktigt mörka så var inte rädd för att de bränns. 7. Låt svalna och förvara sedan i frysen eller ät inom några dagar. Favvopålägget är philadelphia och kalkon strösslat med oregano. Yumyum!



Så här ser brödet ut när det är färdiglagat. Gott tuggmotstånd med alla fröna och saftig konstistens från morötterna. Ni bara måste testa detta brödet!

Mockingjay

Gårdagen var en perfekt sista-dag på lovet. Den började med ett besök på gymmet tillsammans med min syster där vi körde till det allra yttersta. Skön start på dagen! Efter jag hade kommit hem, ätit lunch och gjort mig i ordning så tog jag tunnelbanan in till stan för att träffa Alicia över en kaffedejt. Vi hade mycket att prata om och ta igen sedan förra gången så det var supermysigt. Efter sisådär två timmars tjejsnack var det dags för mig att möta upp min familj och äta middag i Kungshallen där jag åt en jättestark kycklingwok, näsan bara rann! Haha ;) 18.40 hade vi biljetter bokade till den näst sista delen i Hungerspelen, Mockingjay part 1 på bio och jag kan säga att jag satt på helspänn heeela filmen. Även fast jag läst boken och visste ungefär vad som skulle hända så hade jag aldrig kunnat föreställa mig filmen. Såå grymt bra! Slutet var så obehagligt att jag inte vet var jag ska ta vägen men det gör mig ju i alla fall sugen på tt se nästa film så fort den kommer ut. Om du inte sett denna - SE DEN!


Första dagen i skolan efter lovet är nu avklarad och den var okej fast jag fick otroligt dåliga schemaändringar som gör att jag nu kommer sluta senare. Det gör mig otroligt irriterad för jag får nu flera håltimmar och kommer knappt ha någon tid efter skolan att ägna mig åt saker jag gillar. Den tiden kommer nog mest bestå av plugg då det är sista terminen på grundskolan. Dock är det något som taggar mig otroligt mycket!!! Så några schemaändringar får inte förstöra den här vårterminen. Det är bara att bita i det sura äpplet, ge allt vad jag har och hoppas att det lönar sig.

Frost



Här på landet är det så pass kallt att löven frostar sig i dikena och vattnet fryser till is på sjön. Idag när jag och mamma var på en liten promenad i området så snöade det till och med. Annars har det väl inte hänt så mycket roligt idag, vi har fortsatt med att fixa i det nya garaget som känns som om det aldrig blir klart...Haha. Men det börjar i alla fall bli mindre stökigt då vi har fått upp de mesta av sakerna på hyllor istället för att det ska ligga på golvet och ta plats. Det gör att vi äntligen får bort de sista flyttlådorna som har stått på övervåningen i över ett år nu vilket är väldigt skönt. 
Imorgon efter lunch åker vi hem till stan, äääntligen säger jag då. Tror inte jag har varit hemma på hela lovet förutom någon dag precis i början innan vi åkte till Åre för att fira jul. Det är inget planerat men jag får se om jag kan hitta på något kul med en kompis. Saknar alla mina vänner så mycket!! Har ju inte fått träffa de på hela lovet ;(

Slipon shoes



Dessa otroligt snygga slipon-skorna fyndade jag inne på River Island i veckan för endast 179:- Perfekta till i vår då det börjar bli lite varmare! Har velat ha ett par liknande hur länge som helst så när jag hittade de här på mellandagsrean blev jag riktigt glad. Tror det kommer bli skitsnyggt att matcha de till ett par boyfirendjeans och lös tröja, men jag lär använda de till vad som helst. Åååh, nu längtar jag till jag får använda dem!

Morgonen började med en skön sovmorgon till halv tio ungefär innan jag steg upp och gjorde en dunderfrukost med gröt, ägg, mackor o.s.v. Älskar när man har lång tid på morgonen att fixa en extra god frukost! Efter det drog jag och pappa ut på årets första springrunda, tror inte jag har löpt utomhus sen i somras. Det blåste som attan eftersom vägarna är precis vid havet men med mössa, vantar och flera lager kläder så funkade det bra. Pappa verkade gilla det för han har föreslagit en till löprunda i övermorgon så jag är redan peppad till dess. Älskar att springa!
 

New Year's eve party

Jag har som sagt varit hos mina kusiner (eller min kusin, den andra är bortrest i Kanada) från i tisdags till torsdags för att fira nyår. Tillsammans med min och deras familj var även två andra familjer så vi var närmare 20 personer i huset med hälften barn hälften vuxna. Fullt hus med andra ord!
Så länge jag kan minnas har vi varit hos våra kusiner just under nyår förutom några undantag de senaste åren p.g.a. andra händelser men i år var det dags för den gamla traditionen igen!



Detta året var det vår familjs tur att fixa dukningen till nyårsmiddagen. Temat gick i svart, lila och rosa med mängder av glitter, serpentiner och dekorationer. Några dagar innan gick jag och mamma till TGR och köpte på oss massa dekorationer plus servetter, ljus och sånt som skulle va med på bordet.



Kvällen till ära var det trerätters på menyn. Är det fest så är det! Till förrätt serverades det pilgrimsmusslor med stekt svamp och lök. Såå himla gott! Jag hade aldrig tidigare provat pilgrimsmusslor men detta blev definitivt en ny favorit, vi har redan köpt hem ett kilo och lagt i frysen som vi ska göra något gott med. Testa vetja!



Med ljusen tända var det dags för huvudrätten som bestod av oxfilé med ugnsrostad potatis. För mig som inte gillar kött så blev det hummer som jag inte vet när jag åt senast. Länge sedan var det i lla fall ;) Efterrätten blev det tyvärr ingen bild på men för min del blev det i alla fall Lohilos aloevera/citrus glass med färska blåbär och hallon. Mums!



Äntligen slog klockan 00.00 och det var dags att fira in det nya året med fyrverkerier och bubbel i glasen. Mina kusiner bor i hus så vi skjuter egna raketer från deras tomt. Som vanligt blev det fyrverkerifest som varade i flera minuter, så fint att titta på alla färgglada explosioner.



Det var riktigt svårt att fota mot den mörka himlen men några bilder lyckades jag fånga på raketerna. Jag ville dessutom hellre njuta av ögonblicket och önska alla gott nytt år istället för att ha ögonen i kameran. 



Ja bilden säger ju en del, men ni kan vara lugna det är endast bubbelvatten i glaset haha ;)) Ni kanske ser att jag har klippt håret? Gjorde det i tisdags precis innan det var dags att åka mot kusinerna i Halmstad. Jag ska nog ta fler bilder så ni får se det lite bättre men än så länge är jag i alla fall jättenöjd med resultatet! Det åkte av en rejäl bit men det var bara skönt och det blev precis som jag ville. 

Ännu mer bilåkande har det tyvärr blivit för min del då jag blev tvungen att följa med ut till landet och hjälpa till med lite saker men det är ändå väldigt mysigt här så det funkar. Jag hoppas ni alla verkligen har haft en superbra början på året och jag önskar er en god fortsättning. Detta ska bli ett B R A år! Vi hörs senare, puss & kram skumbanan

RSS 2.0